Företag skräms vid telefonförsäljning av ID-skyddstjänst

Nyhet: Publicerad 29 april 2021

Lyssna

Nordiska Bevakningsgruppen AB är ett företag som hör av sig till främst äldre och skrämmer dem genom att prata om ID-stölder. Syftet är att sälja ”ID-skydd” för nästan 9000 kronor. Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu företaget med anledning av deras försäljningsmetoder.

Flera konsumenter har berättat att de bara avsett att tacka ja till att få veta mer om tjänsten när telefonförsäljarna har ringt upp. Först senare har de drabbade upptäckt att de blivit bundna till årslånga avtal till en kostnad av nästan 9000 kronor.  

Inget skydd mot ID-stölder   

KO konstaterar att företagets produkt inte ger något förebyggande skydd mot att utsättas för bedrägeri. Inte heller ger den någon ekonomisk kompensation om konsumenten skulle drabbas av ett bedrägeri. De flesta konsumenter har dessutom redan ett skydd i sin hemförsäkring.   –Det är extra illa att bolaget väljer ut äldre personer, som kanske inte har så stor it-kunskap, och skrämmer dem och på så vis trugar på dem en mycket dyr tjänst, säger Ida Nyström, processråd vid KO.  

Bra att veta om ID-skydd  

Tjänster som kallas ID-skydd förhindrar inte att ditt ID kan bli kapat eller stulet men kan hjälpa om du har drabbats genom råd och juridiskt stöd. Försäljning oftast sker via telefon. Det innebär att du har 14 dagars ångerrätt.

Det händer att företag som säljer ID-skydd inleder telefonsamtalet med att säga att dina personuppgifter ligger ute på nätet och att du därför bör teckna ett ID-skydd. Att ett företag säger att dina personuppgifter ligger ute på nätet behöver inte innebära att du har blivit drabbad av en IT-stöld eller kapad. Det är vanligt att personuppgifter finns på nätet idag. Företag kan ibland använda det som ett knep för att få dig att köpa ett ID-skydd.

Vi berättar mer om ID-skydd på vår webbplats.

Du kan läsa pressmeddelandet i sin helhet på Konsumentverkets webbplats.