Finansinspektionen varnar: Låt dig inte luras - igen

Nyhet: Publicerad 14 januari 2021

Lyssna

Har du drabbats av ett investeringsbedrägeri? Då riskerar du att råka illa ut igen. Bedragare kan höra av sig på nytt med nya erbjudanden om investeringar eller falsk hjälp med att få tillbaka förlorade pengar.

Fylls inkorgen av mejl eller får du samtal från placeringsrådgivare som vill att du ska investera dina sparpengar i aktier eller fonder med “goda framtidsutsikter”? Det kan handla om organiserat investeringsbedrägeri.

Det är vanligt att bedragarna går på samma personer flera gånger, varnar Finansinspektionen. Det kan ske tätt inpå det första bedrägeriet, men det kan också ske först flera år senare.

Den som ringer kan påstå sig arbeta på en myndighet eller en bank, och påstå sig ha kännedom om ett tidigare bedrägeri. På skärmen kan telefonnumret från en myndighet dyka upp, exempelvis Finansinspektionens växelnummer. 

För att du ska få hjälp kräver bedragaren att du betalar en avgift. Ofta måste du bestämma dig på en gång.

Bedragaren kan också vilja ha dina inloggningsuppgifter, eller försöka få dig att använda ditt bank-id för att logga in på din bank.

Video title

Läs om investeringsbedrägerier på Finansinspektionens webbplats. Extern länk

Läs mer om investeringsbedrägerier på Hallå konsuments webbplats.