Fem tips för en tryggare flygresa

Nyhet: Publicerad 12 maj 2023

Sommar och semestertider närmar sig. Det betyder också många samtal till vår vägledning från konsumenter som drabbats av problem på sina flygresor. Här kommer därför Konsumentverkets bästa tips på vad du bör ha koll på innan du bokar din resa.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

En av de vanligaste anledningarna till att folk hör av sig till Konsumentverkets vägledning är för att något har hänt i samband med en flygresa. Ofta handlar det om flyg som blir försenade eller inställda. Det är inte lätt att hålla reda på vilka rättigheter man som konsument har i dessa lägen. Visste du att till exempel att du har rätt till ombokning eller återbetalning om din resa blir inställd?

Här kan du läsa mer om var som gäller vid försenade eller inställda flyg (länk till vår webbplats).

Att tänka på innan du bokar resan – fem bra tips

Det är inte så roligt att tänka på allt som kanske kan gå fel på en resa innan man ska ge sig i väg. Men med Konsumentverkets checklista kan du snabbt få koll på det viktigaste:

  • Tänk på att kontrollera vilka dokument du behöver när du ska resa till ett annat land. Vissa kräver visum även vid mellanlandningar. Det är ditt ansvar att kontrollera vad som gäller på ditt resmål. 

  • Du har ingen ångerrätt på köp av flygbiljett. För att kunna ändra din resa behöver du välja en av- eller ombokningsbar biljett.  

  • Om du köper till ett avbeställningsskydd när du bokar en resa krävs ofta ett läkarintyg för att kunna utnyttja skyddet. Om du avbeställer resan har du inte rätt att få tillbaka kostnaden för skyddet.  

  • Betalar du med kreditkort får du ett extra skydd genom konsumentkreditlagen och kan göra en kortreklamation om du inte får tillbaka pengarna vid inställt flyg eller avbokat boende. 

  • Innan du bokar din flygbiljett kolla upp om du köper din biljett direkt från flygbolaget eller via en resebyrå. Sök på nätet och läs vad andra skriver om företaget. 

Flygbolagets villkor gäller om du ångrar dig

Tänk på att du inte har någon ångerrätt när du bokar en flygresa. Det är flygbolagets egna villkor som gäller för biljetten. Du kan alltid avboka din biljett, men hur mycket pengar du kan få tillbaka beror på vilken typ av biljett du har. Därför är det inte säkert att du får tillbaka alla dina pengar om du avbokar din resa. Men du har alltid rätt att få tillbaka flygskatt och andra avgifter som eventuellt ingår i biljetten vid en avbokning.

Klicka här för att få mer information för vad som gäller om du vill avboka en flygresa (Länk på vår webbplats)

Behöver du vägledning?

Konsumentverket hjälper dig som konsument att göra rätt när något har gått fel och ger tips och råd inför ett köp. Kostnadsfri vägledning för konsumenter hittar du här:

Kontaktuppgifter till vår vägledning

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen, samt vid behov erbjuda fysiska möten.

Kontakta kommunal konsumentvägledning

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.