Färre missnöjda med telefonförsäljning, men problem kvarstår

Nyhet: Uppdaterad 18 augusti 2020 | Publicerad 19 oktober 2020

Lyssna

Fler konsumenter är nöjda med sina köp över telefon. Men en del, framförallt äldre, är mer missnöjda eftersom de svarar i telefon oftare än andra. Det visar en ny undersökning som Konsumentverket gjort.

Undersökningen visar att fler konsumenter är nu nöjda med sina köp över telefon och det kan bero på att impulsköpen är färre. Men telefonförsäljning orsakar fortfarande problem för många konsumenter. Äldre personer svarar oftare i telefon när försäljare ringer och de är också den grupp som är mest missnöjd med sina köp över telefon. Granskningar som Konsumentverket har gjort visar även att inte alla företag följer lagen om skriftlig bekräftelse. Det innebär att ett avtal som du har ingått över telefon bara är giltigt när du har gjort en skriftlig bekräftelse. Läs mer om undersökningen på Konsumentverkets webbplats

Källa: KonsumentverketExtern länk

Granskad: 18 augusti 2020