Ekologisk måste preciseras – ny dom ger vägledning

Nyhet: Publicerad 20 januari 2021

Lyssna

Uttryck som ekologisk och eko förekommer flitigt i reklam. Men vad betyder de egentligen? Och hur tydlig behöver företaget vara?

Företaget Midsona, som bland annat marknadsför hud- och hårvårdsprodukter under produktnamnet Urtekram, förbjuds att använda eko-begreppen utan att precisera vad de står för i själva reklamen. Det fastslår Patent- och marknadsdomstolen i en vägledande dom mot företaget.

Beslutet innebär att domstolen går på Konsumentombudsmannens, KO, linje. Att enbart hänvisa konsumenten till mer information på en annan sida på webbplatsen räcker inte. Det är extra viktigt med tydlighet, skriver domstolen, eftersom många konsumenter uppfattar begreppen ekologisk och eko som något positivt för miljön

– Vi anser att det är svårt för konsumenten att värdera ord som ekologisk när det gäller hår- och hudvårdsprodukter. Därför välkomnar vi domstolens beslut att orden måste åtföljas av en förklaring. Vi hoppas att det här ska leda till en mer renhårig reklam där konsumenten direkt kan se vad företaget menar med exempelvis ekologisk, säger Ida Nyström, processråd vid KO. Om företaget skulle bryta mot förbudet kan ett vite på en miljon kronor per förbud komma att dömas ut. Sammanlagt rör det sig om ett vite på tre miljoner kronor.

Domstolen förbjöd däremot inte Midsona att använda påståendena om att deras produkter är ekologiskt certifierade enligt Cosmos Organic/Ecocert Cosmos.