Domstolen: Förbjudet göra corona-kopplad reklam

Nyhet: Publicerad 10 december 2020

Lyssna

En influencer och dennes bolag Clean Eating döms av Patent- och marknadsdomstolen för reklam för fiskolja. Produkten gav sken av att kunna skydda mot corona.

I april i år stämde Konsumentombudsmannen en känd influencer för marknadsföring av fiskolja mot corona. Nu meddelar Patent- och marknadsdomstolen att influencern med sitt bolag Clean Eating förbjuds att göra den sortens reklam.

Bristfällig reklammarkering

Domstolen anser att det är en aggressiv marknadsföring att påstå att en fiskolja kan ge ökat skydd mot covid-19. -Vi är nöjda med att domstolen delar Konsumentombudsmannens syn på marknadsföringen. Det är inte rätt att spela på människors rädsla i reklamen, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO. Influencern fälldes också för att i flera andra inlägg på Instagram ha haft bristfällig reklammarkering.

Vite väntar – om förbudet bryts

Domen är förknippad med vite på 1 miljon kronor för bolaget och 250 000 kronor för influencern för bristande reklammarkering. När det gäller kopplingen till corona är vitet satt till 1,5 miljoner respektive en halv miljon kronor. Ett vite kan bara dömas ut om bolaget eller influencern skulle bryta mot domens förbud i fortsatt marknadsföring. Influencern har sedan tidigare tagit bort det kritiserade reklaminlägget.

Du hittar domen i sin helhet på Konsumentverket.seExtern länk