Bedragare påstår sig vara från Konsumentverket

Nyhet: Publicerad 19 juli 2022

Lyssna

Just nu får Hallå konsument samtal från konsumenter som uppger att de har blivit uppringda av Konsumentverket. Men det är inte Konsumentverket som ringer. Det är bedragare som vill få konsumenter att betala för påhittade abonnemang eller legitimera sig med bank-id.

Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal. Vi uppmanar alla som drabbats att genast polisanmäla händelsen.

I samtalen har konsumenter bland annat informerats om att de har blivit id-kapade, eller har flera obetalda skyhöga fakturor hos ett telekombolag.

Efter att bedragarna försökt skrämmas, erbjuder de konsumenter hjälp att få fakturorna annullerade eller betalade. Konsumenter uppmanats därefter att legitimera sig med bank-id för att få hjälpen som erbjuds, enligt Henric Jonsson, vägledare på Hallå konsument.

– Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-id, säger Henric Jonsson.

­­­– Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-id oavsett vad de säger, fortsätter han. 

Polisanmäl om du drabbas

Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal och betalar aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Tänk på att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen. Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger. 

Kontaktuppgifter till Polisen finner du på deras webbplats