Researrangören Detur i konkurs – det här är dina rättigheter
Nyhet: Publicerad 23 september 2022
Efter många frågetecken kring researrangören Detur står det nu klart att bolaget begär sig själv i konkurs. Detta enligt Deturs egen webbplats. Konsumenter som har köpt en resa av Detur skyddas av en resegaranti.
Detur har tidigare meddelat på sin webbplats att all verksamhet under 2022 ställs in. Norden Travel Services, som marknadsförs under företagsnamnen Golfeen och Nordcotours, har haft samma information som Detur på sina hemsidor.
På måndagen den 18 oktober meddelade Detur på sin webbplats att bolaget begär sig själv i konkurs. Så vad som händer nu för de konsumenter som köpt en resa av företaget? Jo, alla paketresor omfattas av paketreselagen och resegarantilagen. Det innebär att paketresearrangören har ett stort ansvar och skulle arrangören till exempel gå i konkurs finns ett skydd i form av en resegaranti.
Det är Kammarkollegiet som hanterar frågor om och ersättning ur resegarantin. Konsumenten måste ansöka om resegarantin hos Kammarkollegiet inom tre månader från det att du fick information om att resan ställs in.
Läs mer om resegaranti på Kammarkollegiets webbplats
Läs mer i frågor och svar om reseföretaget Detur i vårt frågeforum
Källa: Konsumentverket