Är du berörd av problem med reseföretaget Detur?

Nyhet: Publicerad 23 september 2022

Lyssna

Just nu får Hallå konsument frågor från oroliga konsumenter som köpt semesterresa av researrangören Detur. Läs mer om dina rättigheter.

Detur har bekräftat på sin webbplats att bolaget ställer in all sin verksamhet under 2022. Som researrangör omfattas Detur av paketreselagen vilken innebär ett starkt skydd för dig som konsument om semestertrippen blir avbruten eller inställd.

Här listar vi dina rättigheter enligt lagen. Du kan också läsa mer i vårt frågeforum där vi har samlat frågor och svar.

Läs mer i frågor och svar om reseföretaget Detur i vårt frågeforum

Om du ännu inte har åkt på resan

Om resan ställs in har du rätt till återbetalning inom 14 dagar. Vänd dig till Detur med ditt återbetalningskrav. Det är Detur som är ansvarig även om du köpt din resa via en annan resebyrå. Om en paketresa ställs in på grund av arrangörens ekonomiska problem kan man ansöka om ersättning hos Kammarkollegiet.

Läs mer om resegaranti på Kammarkollegiets webbplats

Om du inte har slutbetalat för din resa kan du ha rätt att hålla inne med betalningen ifall det sannolikt verkar som att Detur inte kommer att kunna leverera den paketresa som ni har beställt. Ta kontakt med Detur innan du bestämmer dig för att hålla inne betalning för att kontrollera läget. Tänk på att kontakta Detur skriftligen, exempelvis via mejl, för att meddela att du väljer att hålla inne med betalning och varför.

Du som är på ditt resmål

Du ska inte behöva betala extra för ett hotellrum du redan betalat för. Om det är möjligt, prata med Deturs representant på området där hotellet finns. Om du ändå tvingas att betala extra för ditt hotellrum kan du i efterhand begära ersättning från Detur för denna kostnad. Tänk på att du måste spara alla kvitton på de extra utgifter du drabbats av. För det fall din hemresa med flyg inte går som planerat bör du om möjligt prata med Detur först för att se hur de löser situationen. Detur är ansvarigt att ordna ersättningstransport utan kostnad för resenären. Du kan i detta fall inte kräva återbetalning eller assistans från flygbolaget eftersom flygningen är en del av en paketresa. Om du ändå tvingas köpa en ny flygbiljett för att komma hem kan du i efterhand begära ersättning från Detur för kostnaden. Tänk på att spara alla kvitton. Detur är ansvarig och ska ersätta dig som drabbats av extra kostnader om de inte har skött sina åtaganden i din paketresa.

Om du drabbats av extra kostnader

Kontakta Detur skriftligen, exempelvis via mejl, för att kräva ersättning för de extra kostnader som du drabbats av. Tänk på att skicka med underlag som kvitton när du kräver ersättning. Om du och Detur inte kommer överens angående ersättning Om du inte får någon ersättning för dina extra kostnader som du fått på grund av att Detur inte har betalat för hotellrummet kan du vända sig till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Det är kostnadsfritt att göra en anmälan till ARN. Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket

Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende mot Detur för att granska bolagets rutiner när det kommer till hantering av resenärer på resmålet.

Om du anser att Detur inte har skött sina åtaganden på din paketresa kan du göra en anmälan till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här