Ändringar i fler lagar stärker konsumentskyddet ytterligare

Nyhet: Publicerad 29 augusti 2022

Lyssna

Den 1 september 2022 träder flera nya lagändringar i kraft som stärker konsumentskyddet. Bland annat ska det bli stopp för ”fejkreor” och falska kundrecensioner.

Bara några månader efter att den nya konsumentköplagen trädde i kraft stärks nu konsumentskyddet ytterligare. Fyra lagar ändras, vissa på flera punkter, och anpassas till digitala konsumentmarknader. Några av åtgärder är till exempel att förhindra ”fejkreor”, företagen ska från och med 1 september skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit under de senaste 30 dagarna. Dessutom måste företag som lyfter fram kundrecensioner berätta om, och i så fall hur, de säkerställer att recensionen kommer från någon som faktiskt använt produkten. Det ska också bli tydligare vem man e-handlar ifrån och vilka regler som gäller för konsumenten om man till exempel vill reklamera. Det kan bli dyrt för företag som bryter mot de nya reglerna. Nya avgifter och sanktioner mot företagen ingår också i det nya regelpaketet. Läs mer om lagändringarna för att stärka konsumentskyddet på konsumentverket.se