Över 900 kunder klagade - nu döms Telefonihuset

Aktuellt | Publicerad: 2020-06-23

Konsumenter lovades billiga priser och gratis teknikprylar men fick istället skyhöga fakturor. Nu döms Telefonihuset, tidigare Mobile group, att betala 5,6 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

På kort tid hörde över 900 personer av sig till Konsumentverket med klagomål mot Telefonihuset (tidigare Mobile group). 

Många av de som kände sig lurade var kunder hos mobiloperatören Tre. De hade blivit uppringda av en säljare som lovade att sänka deras månadskostnad för telefoni och skicka ett paket med teknikprylar. 

Men de sänkta kostnaderna blev istället höga, och teknikprylarna var långt ifrån gratis. Konsumenterna fick räkningar på mellan 10.000 och 30.000 kronor.

I september 2019 stämde Konsumentverket företaget och nu dömer Patent- och marknadsdomstolen Telefonihuset att betala 5,6 miljoner miljoner kronor i marknadsstörningsavgift. 

Mer om domen hittar på du på Konsumentverkets webbplats.

Senaste nyheter