Pengarna tillbaka när resor ställs in i spåren av coronapandemin

Aktuellt | Publicerad: 2020-05-11

När resor och evenemang ställs in i spåren av coronapandemin har du som konsument rätt att få pengarna tillbaka, inte bara presentkort eller löfte om senare evenemang. Ståndpunkten från Konsumentverket ska ses som vägledande av företag i branschen och vara till hjälp för dig som konsument om du är drabbad.

När resor och evenemang ställs in på grund av coronapandemin, drabbar det många konsumenter. Många företag och organisationer försöker förmå konsumenterna att acceptera ett presentkort, en voucher eller ett löfte om att evenemanget istället hålls vid ett senare tillfälle. Men Konsumentverkets ståndpunkt är tydlig: du som konsument har rätt att få pengarna tillbaka.

Konsumentverket påminner också om att, om presentkort och liknande erbjuds bör dessa vara giltiga i tio år, enligt reglerna i preskriptionslagen.

Mer om Konsumentverkets ståndpunkt i pressmeddelandet på konsumentverket.se

Senaste nyheter