Ny våg av bluff-sms

Aktuellt | Publicerad: 2020-01-14

Bluff-sms skickas ut till konsumenter som luras att teckna avtal för id-bevakning. Ring inte upp numret i sms:et och kontakta polisen!

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument har de senaste dagarna fått frågor från konsumenter som fått SMS om att de är utsatta för id-kapning.

 

I SMS:et påstås det att någon försöker köpa telefoner o teknikprylar i konsumentens namn och att man ska ringa ett telefonnummer vid frågor. När konsumenten kommer fram så säger ”företaget” att de ska stryka ”beställningen”, men rekommenderar att konsumenten bör skydda sin identitet för att detta inte ska hända igen.

 

Telefonrösten säger sedan att de samarbetar med ett annat företag som erbjuder skydd mot id-kapning. Konsumenten luras sedan att teckna ett dyrt avtal.

 

Ring inte upp telefonnumret i SMS:et! Är du drabbad? Gör en polisanmälan och bestrid fakturorna som kommer för ”id-skyddet”! Konsumentverket vill gärna få in skriftliga anmälningar med en beskrivning av händelseförloppet och en kopia på fakturan.

 

Här kan du anmäla till Konsumentverket

Senaste nyheter