Nummerproblem vanligt klagomål hos PTS

Aktuellt | Publicerad: 2020-02-14

Den vanligaste anledningen till att konsumenter vänder sig till Post- och telestyrelsen (PTS) med klagomål är olika typer av nummerproblem. Det visar myndighetens sammanställning för 2019.

En gång per år sammanställer PTS vilka frågor och klagomål kring telefoni och bredband som privatpersoner och företagare rapporterat in till myndigheten.

De vanligaste ärendena handlar om klagomål kopplat till olika nummerfrågor. Det kan till exempel handla om problem vid flytt av telefonnummer eller att konsumenten förlorat sitt tidigare nummer vid en abonnemangsflytt.

– Det finns vissa regler som skyddar konsumenterna när det handlar om nummerrelaterade frågor. Om man till exempel byter operatör så måste den tidigare operatören lämna ifrån sig numret. Vi ser att konsumenter ibland inte har fått rätt information om vad som gäller vid exempelvis ett byte av operatör, säger Ann-Sofie Fahlgren, chef PTS enhet för konsumentfrågor.

Klicka här för att läsa rapporten

Läs hela nyheten på Post- och telestyrelsens webbplats

Senaste nyheter