Många klagomål om ID-skydd

Aktuellt | Publicerad: 2020-06-08

Många konsumenter som blivit uppringda av säljare av så kallade ID-skydd har anmält till Konsumentverket att de känner sig lurade eller att samtalet upplevts som hotfullt.

Många tror att ett ID-skydd kan förhindra en ID-kapning. Istället brukar ID-skyddstjänster främst gå ut på att bolaget står för vissa åtgärder som skulle kunna minska konsekvenserna av en ID-kapning. Det är viktigt även att komma ihåg att ID-skyddstjänster ofta är abonnemang.

Ta därför reda på vad totalkostnaden blir för tjänsten innan du tackar ja. Kolla även upp hur lång tid du är bunden och vad som händer efter bindningstiden – förlängs tjänsten då och hur lång är uppsägningstiden? Ta även reda på vilket skydd du redan har via din hemförsäkring.

Du kan läsa mer om klagomålen om ID-skydd på Konsumentverkets webbplats

Senaste nyheter