Konsumentverket kritiserar telefonförsäljning av id-skydd

Aktuellt | Publicerad: 2020-01-15

Många konsumenter som blivit uppringda av säljare av så kallade ID-skydd, spärrtjänster och försäkringar har hamnat i långa abonnemang eller inte förstått att de bundit sig vid ett avtal. Nu kritiserar Konsumentverket försäljningsmetoderna.

Konsumentverket har granskat nio bolag inom branschen för id-skydd och spärrtjänster samt försäkringar.

Granskningen visar att vissa företag skräms, skickar sms som saknar rätt information och ger sken av att avtalet redan är klart. I det skriftliga anbudet framgår det inte heller att konsumenten faktiskt har ett val; att säga ja eller nej till det föreslagna köpet.

Andra allvarliga brister som kom fram i granskningen är att säljarna inte är tillräckligt tydliga när de ringer upp. Säljaren måste i inledningen av samtalet berätta om syftet är att sälja något och vilket företag som ligger bakom. Men det är det flera som slarvar med.

Tre goda råd

Joel Westerlund har tre råd till den som blir kontaktad av en telefonförsäljare:

– Fundera på om du vill, eller inte vill köpa det om säljaren presenterat i telefon, ta dig tid att läsa sms:et, jämför och kolla vad du redan har. Du ska aldrig bli pressad att säga ja direkt.

Företagen i granskningen blir nu föremål för fördjupad tillsyn av Konsumentverket. Dessutom pågår flera andra tillsynsärenden som också rör telefonförsäljning av ID-skydd.

Läs hela pressmeddelandet på Konsumentverkets webbplats

Senaste nyheter