KO stämmer influencer för marknadsföring av fiskolja mot corona

Aktuellt | Publicerad: 2020-04-16

Influencern Katrin Zytomierska stäms av Konsumentombudsmannen, KO, för marknadsföring av en fiskolja som påstås stärka immunförsvaret och underförstått skydda mot coronaviruset.

Det är influencerns eget företag Clean Eating som säljer fiskoljan och enligt KO ska inlägget ses som reklam för produkten. Det som företag för fram i reklam måste gå att bevisa. När det gäller vissa produkter, exempelvis hälsopreparat, är det särskilt viktigt att mottagaren kan lita på att det som sägs är sant.

Det är många som reagerat på inlägget om fiskoljan och anmält det till Konsumentverket.

–Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

Mer om KO:s stämning mot influencern i pressmeddelandet på Konsumentverkets webbplats

 

Senaste nyheter