Fortsatt problem vid telefonförsäljning av mobilabonnemang

Aktuellt | Publicerad: 2020-02-17

I september 2018 ändrades lagen för att ge konsumenterna bättre skydd vid telefonförsäljning. Trots det finns det företag som fuskar med reglerna. Det visar en uppföljning som Konsumentverket har gjort när det gäller försäljning av mobilabonnemang.

För att det ska bli ett giltigt avtal måste konsumenten acceptera ett anbud från säljaren skriftligen. I praktiken handlar det ofta om att svara ja på ett sms eller mejl en tid efter att man avslutat samtalet, om man vill köpa det telefonförsäljaren säljer.

Konsumentverkets granskning av anmälningar visar att det ändå förekommer att säljare uppmanar konsumenter att säga ja redan under samtalet och struntar i kravet på skriftlighet. Det förekommer också att säljaren kontaktar konsumenten igen bara några minuter efter det inledande samtalet för att förmå honom eller henne att tacka ja. Ibland anger säljaren att erbjudandet bara är giltigt under några minuter.

Läs hela nyheten på Konsumentverkets webbplats

Senaste nyheter