Adressändring är gratis hos Skatteverket

Aktuellt | Publicerad: 2020-02-10

När du flyttar ska du anmäla din nya adress till Skatteverket.

Gratis att anmäla flytt

Att anmäla flytt hos Skatteverket kostar ingenting. När du har gjort flyttanmälan sprider Skatteverket automatiskt din nya adress till de flesta myndigheter och viktiga aktörer i samhället. Du behöver alltså inte meddela dessa själv att du har flyttat.

Gör en flyttanmälan på Skatteverkets webbplats

Eftersändning av post

Eftersändning innebär att post adresserad till din gamla adress skickas vidare till din nya adress. Att enbart beställa eftersändning ändrar däremot inte din folkbokföringsadress, det är det bara Skatteverket som kan göra. Vill du eftersända din post kan du beställa det hos Adressändring mot en avgift. Posten eftersänds då under en viss period, vanligtvis ett år.

Flyttanmäl och eftersänd post på Adressändrings webbplats

Har du ingått ett avtal om adressändring?

Det finns företag som tar betalt för adressändring. Har du ingått ett sådant avtal om adressändring via nätet och ångrar dig är huvudregeln att du har 14 dagars ångerrätt. Säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp innan du köper en vara eller tjänst. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna använda din ångerrätt. Om säljaren inte gett dig information om ångerrätten har du upp till 1 års ångerrätt.

Det här innebär ångerrätten för dig som konsument

Minskar risken för bedrägerier och id-kapning

Med e-tjänsten Spärra obehörig adressändring kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress med en pappersblankett. I tjänsten väljer du att Skatteverket bara ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation. Detta minskar risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Gå till Skatteverkets tjänst som skyddar mot falsk adressändring

Tips när du ska flytta