Var tredje näthandel har otydliga priser och rabatter

Aktuellt | Publicerad: 2019-03-20

I en gemensam granskning konstaterar EU:s konsumentskyddande myndigheter att konsumenter riskerar att drabbas av fel eller otydliga priser och rabatter när de handlar på nätet.

Konsumentverket i Sverige var en av 24 myndigheter som deltog i granskningen.  Det myndigheterna tittade på var priser, rabatter och tillkommande kostnader. Dessutom granskades information om ångerrätt, kontaktuppgifter till företaget och om den obligatoriska länken till EU:s onlineplattform för tvistlösning fanns med.

–Att handla på nätet ger konsumenterna fördelar som ökat utbud och prispress, men granskningen visar att man riskerar att vilseledas av priser och rabatter som inte stämmer, säger Josefin Holmberg, jurist på Konsumentverket.

Läs mer om resultatet av granskningen på Konsumentverkets webbplats

Hjälpte artikeln dig?

Senaste nyheter