Slarvigt med ångerrätten för fordon och reservdelar

Aktuellt | Publicerad: 2019-08-28

Konsumentverket har granskat företag som säljer fordon och reservdelar på nätet och funnit en rad brister i ångerrätten.

Det kan handla om att bolag felaktigt undantar varor från ångerrätten, att de tar ut en avgift för att man ska få ångra sig och att de felaktigt kräver att konsumenten inte får öppna kartongen eller ta upp varan ur förpackningen.

– Lagens huvudregel är att man har 14 dagars ångerrätt när man köper något på nätet. Tiden räknas från det att man fått hem varan. Informationen till konsumenterna ska dessutom vara tydlig och lätt att hitta, och företagen får inte själva hitta på en massa undantag, säger Charlotte Söderlund som är jurist på Konsumentverket.

Ett 50-tal företag har granskats
I granskningen har ett 50-tal företag ingått. Det handlar om företag som säljer olika slags fordon som bilar, cyklar, båtar och fyrhjulingar samt nya och begagnade reservdelar. Dessutom har plattformar på webben med flera företag ingått i granskningen.

Konsumentverket förutsätter nu att företagen med brister ändrar sina regler och sin information så att de följer lagen. Företag med allvarligare och omfattande brister blir föremål för en fördjupad granskning.

Läs hela nyheten på Konsumentverkets webbplats

Fakta

Lagen som styr ångerrätten heter Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, och brukar förkortas DAL. Lagen ändrades och bytte namn 2014.

Senaste nyheter