Rea utan sänkta priser

Aktuellt | Publicerad: 2019-11-12

Rea och röda priser ska signalera att det är billigare än vanligt. Men nu går Konsumentombudsmannen, KO, på tre bolag vars rea inte gjort varorna billigare.

Det är vanligt att fysiska butiker och näthandel annonserar om rea nästan jämt. Och så här inför Black Friday och Cyber Monday intensifieras reautbudet. Men de lockande röda priserna kan visa sig vara de normala priserna. Ibland kan priserna till och med vara högre under rean än annars. 

KO anser att flera företag vilseleder konsumenterna genom att ange ett alltför högt normalpris. De överstrukna priserna har aldrig använts, eller bara använts några få dagar. Det nedsatta priset är det egentliga priset.  Rea får inte heller pågå för jämnan, utan ska ske under en begränsad tid med rejält sänkta priser, enligt marknadsföringslagen.

Sportamore, Intersport och Ur & Penn, förbjuds nu av KO att använda felaktiga påståenden om varans ordinarie pris. Ur & Penn och Sportamore förbjuds också att använda rea på ett vilseledande sätt. Företagen får inte påstå att priset är lägre när varorna inte är prissänkta. Ur & Penn förbjuds även att använda ordet rea om inte försäljningen pågår under en begränsad tid.

–Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser. Det blir också en osund konkurrens som missgynnar företag som sköter sig och följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson.

Om företagen bryter mot förbudet riskerar de att betala böter på flera miljoner kronor: Sportamore 2 miljoner, Ur & Penn 1,5 miljoner och Intersport 2 miljoner.

Här kan du läsa pressmeddelandet i sin helhet.

Senaste nyheter