Problem med försäkring om du gjort digitalt läkarbesök

Aktuellt | Publicerad: 2019-10-02

Konsumenternas Försäkringsbyrå börjar se problemen med att resenärer gör digitala läkarebesök. Generellt accepterar inte försäkringsbolagen intyg från en digital läkarkontakt via en app- eller webblösning.

De flesta försäkringsbolag kräver att du ska besöka en läkare på plats på resmålet om du ska få ersättning för sjukdom eller skador. Du behöver även ha träffat en fysisk läkare för att få ersättning för en avbokad resa.

- Vi börjar nu se effekten av att konsumenter allt oftare använder sig av appläkarna, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå. Vi får allt fler samtal från konsumenter som fått avslag på sin begäran om ersättning för till exempel vårdkostnader och förstörda semesterdagar.

Konsumenternas Försäkringsbyrå tycker att läkarbolagen har ett ansvar att informera sina patienter om att det krävs att patienten går till en fysisk läkare för att de ska få ersättning från sin försäkring.

Läs hela nyheten på konsumenternas.se

Hjälpte artikeln dig?

Senaste nyheter