Oseriösa säljare kringgår skriftlighetskravet

Aktuellt | Publicerad: 2019-09-20

Telekområdgivarna har granskat de klagomål som har kommit in sedan skriftlighetskravet infördes den 1 september 2018, och ser oroande tendenser till att oseriösa säljare kringgår reglerna. Framför allt är det äldre som drabbas.

Telekområdgivarna har sett problem med att ett avtal kan tecknas via sms och att vissa äldre inte förstår att det är ett bindande avtal att enbart svara ja på ett sms.

När skriftlighetskravet infördes innebar ändringen bland annat att muntliga avtal inte längre är giltiga när en konsument blir uppringd utan också måste signeras skriftligt.

Det vanligaste klagomålet gällande skriftlighetskravet som Telekområdgivarna har fått in är just att konsumenten menar att denne aldrig accepterat avtalet skriftligt, bara muntligt.

Telekområdgivarna tipsar:

  • Låt dig aldrig stressas att signera ett avtal, du ska alltid ges tid att gå igenom villkoren i lugn och ro
  • Du ska aldrig pressas att signera ett avtal under pågående samtal, i så fall är avtalet ogiltigt
  • Lita inte på muntliga löften utan se till att de finns med i det skriftliga avtalet innan du signerar
  • Logga aldrig in med ditt BankId på uppmaning av en telefonförsäljare eller någon annan
  • Tänk på att du har 14 dagar på dig att ångra avtalet och gör det i så fall skriftligt

Läs hela nyheten på Telekområdgivarnas webbplats

Senaste nyheter