Jollyroom döms för vilseledande rea

Aktuellt | Publicerad: 2019-12-18

E-handelsföretaget Jollyroom, som säljer barnprodukter på nätet, döms av Patent- och marknadsdomstolen att betala tre miljoner kronor i vite.

För bara en månad sedan dömdes Jollyroom att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner för överträdelser av reabestämmelserna i marknadsföringslagen. Konsumentombudsmannen, KO, har reagerat på Jollyrooms ständiga rea- och utförsäljningskampanjer, där erbjudandena inte har varit så förmånliga som påståtts.

I höstas utfärdade Patent- och marknadsdomstolen ett förbud mot Jollyrooms vilseledande reareklam. Ett förbud som för en månad sedan fastställdes av domstolen och som dessutom innebar att Jollyroom skulle betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor.

Vid en uppföljande granskning av bolagets påståenden om utförsäljning hade Jollyroom brutit mot förbudet, eftersom priserna under kampanjen inte varit väsentligt lägre än normalt. KO tog därför Jollyroom till domstol igen, för att domstolen skulle döma ut det vite som förbudet var förenat med. Eftersom Jollyroom fortfarande använt sig av vilseledande reakampanjer döms nu företaget att betala vite på tre miljoner kronor.

Läs hela pressmeddelandet på Konsumentverkets webbplats

Senaste nyheter