Flygförseningar befaras när Boeing-plan stoppas

Aktuellt | Publicerad: 2019-03-13

Efter flygkatastroferna med Boeing-plan stoppas modellen i europeiskt luftrum. Det påverkar bland annat flygbolag som Norwegian och Tui. Tänk på att du har rätt till ombokning eller återbetalning om ditt flyg är inställt.

Om du drabbas av inställt eller försenat flyg och din flygning omfattas av EU:s regler har du alltid rätt till assistans och service från flygbolaget om flygningen är minst två timmar försenad.

Det viktigaste är att höra av sig till flygbolaget, särskilt om man ska flyga snart. Om flyget är inställt ska flygbolaget i första hand försöka boka om passagerarna. Om det inte skulle finnas några möjligheter att via sitt flygbolag få en annan rimlig ombokning kan man ha rätt att boka via ett annat bolag.

Men bara om man först har kontaktat det flygbolag man ursprungligen hade bokat med. I så fall är det också viktigt att hålla rimliga kostnader. Man kan till exempel inte boka business class om man inte hade det från början.

Återbetalning

Om flygningen ställs in eller försenas med fem timmar eller mer, ska flygbolaget erbjuda dig kostnaden tillbaka för den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja. Så fort flygbolaget har anledning att anta att förseningen kommer att bli minst fem timmar lång eller längre ska du erbjudas denna återbetalning.

Om ditt flyg blir inställt

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig tre alternativ.

• Du får tillbaka kostnaden för den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja.
  • Din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt.
  • Din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in. Var dock medveten om att rättigheterna till service (mat och hotell) försvinner om du väljer återbetalning.