Flygbolaget Germania har ansökt om konkurs

Aktuellt | Publicerad: 2019-02-05

Flygbolaget Germania har ansökt om konkurs och ställer in alla flygningar.

Uppdaterad information om händelseutvecklingen kommer att läggas ut på flygbolagets webbplats.

Läs mer på Germanias webbplats (engelska)

Resenärer som har köpt flygresor som en del i paketresa uppmanas i första hand att vända sig till sin researrangör för att ordna ersättningsresa.

Vad händer när flygbolaget går i konkurs och min resa blir inställd? Kan jag få pengarna tillbaka?

Har du enbart köpt en reguljär flygbiljett så har du vanligtvis inte något skydd vid konkurs. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi. Har du tecknat en extra reseförsäkring där ersättning utgår vid en konkurs, som vissa försäkringsbolag erbjuder, ska du kontakta ditt försäkringsbolag.

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. Det är viktigt att göra det så snart som möjligt då det finns en tidsfrist för att göra en kortreklamation.

Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den.

Läs mer om paketarrangörens ansvar i artikeln Paketresa i konkurs

Krav direkt konkursboet

I de flesta fall ska du framställa ditt krav direkt till konkursboet, därför är det viktigt att du tar reda på rätt adress att skicka kravet till. I nuläget har vi ingen information om vem som är konkursförvaltare, utan du bör kontrollera företagets webbplats för mer information.

Mer information

Läs mer om vad som gäller när du drabbas av flygbolag i konkurs

Hjälpte artikeln dig?

Senaste nyheter