Dina rättigheter i julhandeln

Aktuellt | Publicerad: 2019-11-28

Funderar du på vad du ska göra om det visar sig att du har köpt fel julklapp? Öppet köp, bytesrätt och ångerrätt är begrepp som är lätta att blanda ihop - här får du en snabbgenomgång.

När du handlar i en affär har du ingen rätt att ångra köpet om inte butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Ångerrätt har du däremot om du köper något på nätet, av en telefonförsäljare eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler.

Öppet köp och bytesrätt

En del butiker erbjuder öppet köp eller bytesrätt, vilket innebär att du kan få pengarna tillbaka eller byta det du köpt mot en annan vara. Spara kvittot på julklappen du köpt, annars är det inte säkert att det går att byta varan eller få pengarna tillbaka.

Öppet köp och bytesrätt är helt frivilligt för butiker att erbjuda. Det är alltså ingenting som du kan kräva enligt lag. Fråga när du köper varan om butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Ibland kan det även framgå av kvittot vilka villkor som gäller.

Läs mer om öppet köp

Läs mer om bytesrätt

14 dagars ångerrätt om du har handlat på nätet

Om du fått hem en julklapp som du handlat på nätet kan det finnas tid att ångra sig även efter jul om det råkat bli ett felköp. 

Du har 14 dagar på dig att ångra en vara du handlat på distans, räknat från dagen efter att du tagit emot varan. Du får oftast betala returfrakten, men säljaren måste ha informerat om detta innan. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan ända tills den är tillbaka hos säljaren. Be om kvitto på posten att du skickat brevet och spara en kopia av ditt brev som bevis. Du kan även skicka en rekommenderad försändelse för att ha möjlighet att spåra den.

Det finns vissa undantag då ångerrätten inte gäller. Säljaren ska då ha informerat dig om att ångerrätten inte gäller ditt köp.

Läs mer om ångerrätt

Fick du svar på din fråga?

Senaste nyheter