Bluff-sms som leder till oönskat abonnemang

Aktuellt | Publicerad: 2019-07-01

Flera konsumenter har kontaktat Hallå konsument och Konsument Europa om sms som ser ut att vara från Postnord. I meddelandet finns en uppmaning att betala frakt, tull, moms eller liknande kopplat till en paketförsändelse.

Om konsumenten följt uppmaningen har det visat sig att hen ovetande har anmält sig till ett provabonnemang. När konsumenten sedan försökt att avsluta abonnemanget har det varit svårt och i vissa fall har företag fortsatt att dra pengar från konsumentens konto.

Gör så här om du har blivit drabbad:

1. Kontrollera om du ingått ett avtal. Om du inte har beställt en tjänst är du inte skyldig att betala!

2. Kontakta företaget - skriftligt - och förklara att du inte anser att du ingått ett avtal.

3. Utnyttja din ångerrätt. Inom EU har du 14 dagar på dig att ångra ett köp och få pengarna tillbaka.

4. Bestrida eventuella fakturor. Har det dragits pengar från ditt konto begär du pengarna tillbaka i ditt mejl till företaget.

Mer information hittar du på Konsument Europas webbplats

Senaste nyheter