ARN bedömer att ett flygbolags no show-villkor är oskäligt

Aktuellt | Publicerad: 2019-05-22

En konsument, som köpt en tur- och returbiljett, fick inte använda sin returbiljett då hon inte utnyttjat utresan. Flygbolaget hänvisade till sina villkor, men ARN har nu beslutat att konsumenten ska få 19 000 kronor i ersättning för hemresan.

Konsumenten skulle flyga hem från Tokyo till Stockholm när hon nekades att stiga ombord. Anledningen var att hon inte hade utnyttjat sin utresa. Flygbolaget hänvisade till sina villkor om no show. Enligt villkoret måste man använda utresan på en tur- och returbiljett för att kunna använda returbiljetten. Konsumenten tvingades att betala över 19 000 kronor för en ny hemresa och anmälde därför ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

ARN konstaterade att flygbolaget inte hade gett tillräckligt tydlig information om villkoret och att villkoret kan få stora ekonomiska konsekvenser för konsumenten. 

ARN har därför bedömt att villkoret är oskäligt och beslutat att konsumenten har rätt att få ersättning motsvarande 19 000 kronor för hemresan.

Läs hela pressmeddelandet på ARN:s webbplats

Hjälpte artikeln dig?

Senaste nyheter