Störst missnöje med bilar och hantverkare

Aktuellt | Publicerad: 2018-01-18

Hantverkstjänster och köp av begagnad bil orsakar flest klagomål från konsumenter. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017.

Totalt rör det sig om närmare 119 000 klagomål varav drygt nio procent handlade om problem vid köp av begagnad bil och drygt åtta procent om hantverkstjänster.

Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

I checklistan nedan får du tips om du ska anlita hantverkare eller köpa begagnad bil.

Checklista – hantverkare

  • Avtala med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska de också med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Konsumentverket har en mall för avtal för just hantverkstjänster, ett formulär som underlättar för både hantverkare och beställare. Betala aldrig i förväg!

  • Se till att ha en bra dialog med din hantverkare. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas.

Här hittar du Konsumentverkets hantverkarformulär

Läs mer om att anlita hantverkare

Checklista – köp av begagnad bil

  • Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon som är ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket.

  • Skulle det bli fel på bilen efter köpet är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ursprungliga fel som inte orsakats av dig som konsument skall bilhandlaren kostnadsfritt felsöka och reparera bilen.

Mer om konsumentklagomålen för 2017 i ett pressmeddelande på Konsumentverkets webbplats

Läs mer om att reklamera fel på bilen

Senaste nyheter