Skriftlig avtalsbekräftelse nu verklighet

Aktuellt | Publicerad: 2018-08-30

Från och med 1 september krävs en skriftlig bekräftelse av dig som konsument, för att ett avtal som ingåtts genom telefonförsäljning ska vara giltigt.

Konsumentverket och Konsumentombudsmannen har jobbat för att få igenom skriftlig avtalsbekräftelse i flera år, för att du som konsument ska ha en rimlig chans att ta ställning till ett säljerbjudande med all information och alla villkor som följer med det. 

I praktiken innebär det att om du tackar ja till ett erbjudande över telefon, kommer du sedan få hem information via post eller e-post för att kunna välja om du vill stå fast vid avtalet eller inte. Om du inte bekräftar avtalet skriftligt är du inte skyldig att betala för någon vara eller tjänst.

Det nya skriftlighetskravet gäller från den 1 september 2018, för varor och tjänster som omfattas av distansavtalslagen.

Läs mer om krav på skriftlighet

Mer om telefonförsäljning

Fick du svar på din fråga?

Senaste nyheter