Resebolaget Travelbird i konkurs

Aktuellt | Publicerad: 2018-11-01

Det nederländska resebolaget Travelbird har gått i konkurs. Dina rättigheter varierar beroende på vilken typ av resa du har bokat.

Har du bokat en paketresa via Travelbird kan du få kompensation genom resegarantin. Då det gäller ett nederländskt bolag ska du ansöka om ersättning från SGR. Observera att resegarantin normalt täcker paketresor och så kallade sammanlänkade researrangemang, och inte om man enbart har köpt en del av en resa eller arrangemang. Kontrollera gärna med flygbolaget om din biljett påverkas.

Läs mer om resegarantin hos SGR (scrolla ned för engelska)

Läs mer om vad en resegaranti inkluderar när paketreseföretag går i konkurs

Har du enbart köpt reguljära flygbiljetter från Travelbird?

Om du betalat biljetterna med kort kan du vända dig till din bank för att se om det finns möjlighet att göra en kortreklamation. Som sista utväg kan du rikta krav mot konkursboet. Det blir dock en så kallad oprioriterad fordran, vilket innebär att chansen att få tillbaka dina pengar är mycket små. Det är alltså bättre att försöka vända sig till banken för en kortreklamation.

Vi har i dagsläget inte någon information om vem som utsetts till konkursförvaltare, men vi uppdaterar denna text om vi får reda på det. 

På Konsument Europas webbplats kan du läsa mer om kortreklamationer

Senaste nyheter