Många konsumenter anmäler Premium Supplements

Aktuellt | Publicerad: 2017-02-02

Konsumentverket har den senaste tiden tagit emot mängder av klagomål och anmälningar mot ett estländskt bolag som kallar sig för Premium Supplements eller Premium Q10.

Bolaget heter Premium Supplements Oü, men använder även namnet Premium Q10. Konsumenter har uppgett till Konsumentverket att de fått kosttillskott och en faktura skickat till sig utan att de beställt något.

Läs mer om Premium Supplements på Konsumentverkets webbplats

Har du fått en faktura på varor du inte har beställt?

  • Du är endast skyldig att betala för varor du uttryckligen har beställt. Om företaget påstår att du gjort en beställning, ska företaget kunna bevisa att det finns ett giltigt avtal.
  • Du är inte skyldig att betala returfrakten om du inte har beställt något. Be företaget skicka retursedel om de vill ha varorna tillbaka.
  • Om du fått en felaktig faktura är det viktigt att alltid bestrida den. Att bestrida innebär att du tar en skriftlig kontakt med företaget och meddelar att du inte tänker betala.

Läs mer om hur du bestrider en felaktig faktura

Har du gjort en beställning från företaget?

Om du gjort en beställning som du inte längre är intresserad av kan du utnyttja din ångerrätt. Du har en lagstadgad ångerrätt om 14 dagar när du handlar på distans inom EU. Om företaget inte har informerat dig om ångerrätten förlängs din möjlighet att ångra dig med ett år.

Till Konsument Europas checklista för hur du går tillväga om du hamnat i en abonnemangsfälla

Hjälpte artikeln dig?

Senaste nyheter