Publicerad 2017-06-02 Ändrad 2017-06-08

Allt fler missnöjda med biluthyrning i Europa

Semestern närmar sig och många kommer hyra bil i Sverige och i övriga Europa. En ny undersökning visar att allt fler konsumenter blir missnöjda när de hyr bil. Missnöjet rör främst att bilhyran blev dyrare än vad konsumenterna först tänkt sig.

Undersökningen, som gjort av de nordiska ECC-kontoren, visar att klagomålen ökat med 40 % sedan 2014. Ofta rör det sig om att det tillkommer extrakostnader som konsumenten inte räknat med, till exempel tilläggsförsäkringar och efterdebitering av skador. 

Det är viktigt att läsa igenom hyresavtalet noga innan du skriver på, så du vet vad du samtycker till. Det är även viktigt att kontrollera vad försäkringen täcker, vad självrisken är och om bilen har några skador sedan tidigare.

Konsument Europa har gjort en checklista med sådant du bör tänka på innan du hyr bil i Europa

Tipsa om sidan

Senaste nyheter