Publicerad 2017-08-23 Ändrad 2017-11-02

Frågor och svar om Air Berlins konkurs

Sedan flygbolaget Air Berlin ansökt om konkurs* har oroliga konsumenter som flugit eller ska flyga med bolaget hört av sig till Konsument Europa och Hallå konsument. Här är svaren på de vanligaste frågorna vi får om bolaget just nu. (UPPDATERAD 171102)

Kommer mitt flyg med Air Berlin att ställas in?

Svar: Air Berlin har sedan 28 oktober 2017 ställt in sin flygtrafik.

Mitt flyg har blivit inställt - kan jag få pengarna tillbaka?

Svar: Enligt informationen på Air Berlins webbplats kan du som drabbas av inställt flyg och som bokat dina flygbiljetter efter 15 augusti få din biljett återbetald. Vänd dig till flygbolaget med ditt krav för återbetalning av biljetten.

Tyvärr är flygbolaget på grund av konkursregler förhindrat att återbetala biljetter till passagerare som bokat flyg före 15 augusti 2017.

Jag har skickat in ett krav till flygbolaget. Finns det någon möjlighet att få ersättning från bolaget nu när de ansökt om konkurs?

Svar: I dagsläget kan Air Berlin inte betala ut kompensation. Det beror på gällande konkursregler i Tyskland där bolaget har sitt säte. Du som drabbas av inställt flyg och har bokat efter den 15 augusti kan däremot få din biljett återbetald.

Du som har ett ersättningskrav för en flygning ska skicka in ditt krav skriftligt till den nu fastställde konkursförvaltaren:

Air Berlin Gruppe / Lucas Flöther
Postfach 10 30 10
18005 Rostock
Germany

Sammanfatta ditt ärende och ange summan du begär, bokningsreferensen samt ärendets referensnummer (som du fick när du begärde ersättning av Air Berlin).

Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi.

Vad händer om flygbolaget går i konkurs och mina biljetter inte kan användas? Kan jag få pengarna tillbaka?

Svar: Om du enbart har köpt en reguljär flygbiljett så har du inte något skydd vid konkurs. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi.

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. För kontokort gäller andra regler så kontakta din bank för att höra vilka villkor som följer med ditt kort.

Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör det kan du kontakta Kammarkollegiet som hanterar ärenden gällande resegarantin

Läs på Konsument Europas webbplats vad som gäller när du drabbas av flygbolag i konkurs

Mer information

Vanliga frågor och svar på Air Berlins webbplats

*Ärendet hanteras av domstolen Amtsgericht Charlottenburg, referensnummer 36a IN 4301/17.

Tipsa om sidan

Senaste nyheter