Nätbedragare tar inte sommarlov

Aktuellt | Publicerad: 2016-07-25

Ikea, Swedbank, Elgiganten och Coop är namn på några av de företag som fått sina varumärken kapade av nätbedragare. För att skydda dig bör du alltid vara kritisk till annonser med orimligt bra erbjudanden och göra det till en vana att kontrollera vem som är avsändare.

Bedrägeriförsöken sker ofta i form av mejl eller Facebook-annonser som ser ut att komma från ett välkänt företag som många konsumenter litar på. I själva verket är det oseriösa aktörer som försöker utnyttja kända varumärken som ligger bakom utskicken.

Ofta används gratis presentkort och billiga mobiltelefoner eller surfplattor som lockbete för att du ska lämna ifrån dig personuppgifter och ibland kort- eller kontoinformation.

Oönskade abonnemang en vanlig konsekvens

Något som ser ut som en rolig tävling, en enkel marknadsundersökning eller ett informationsmejl kan leda till att du drabbas av stora mängder skräppost, påstridiga telefonförsäljare eller att du fastnar i ett oönskat abonnemang som riskerar att tömma ditt bankkonto.

Det är främst utländska företag som bygger sin verksamhet på att samla in personuppgifter som ligger bakom bedrägeriförsöken. Informationen säljs sedan vidare till företag som bland annat sysslar med skräppost och telefonförsäljning.

Så här gör du för att ta dig ur en abonnemangsfälla
Uppdaterad information om aktuella former för bedrägerier finns på Polisen Facebook-sida för nationella bedrägerier

Senaste nyheter