Många konsumentfrågor om HF Group AB

Aktuellt | Publicerad: 2016-12-05

Företaget HF Group AB, som bland annat erbjuder trygghetspaket till mobiltelefoner och surfplattor via telefonförsäljning, har den senaste tiden orsakat problem för många konsumenter.

Sammanlagt har 170 kontakter och anmälningar som gäller HF Group AB registrerats hos Hallå konsument och Konsumentverket. De konsumenter som har hört av sig till Hallå konsument har i de flesta fall samma typ av problem, som kan sammanfattas så här: 

  • Konsumenter upplever sig blivit bundna vid avtal om trygghetspaket eller försäkring som de anser att de inte tackat ja till.
  • Företaget uppger sig felaktigt för att ringa från konsumentens nuvarande teleoperatör.
  • Konsumenter har beställt en mobiltelefon eller surfplatta, men produkten som skickas hem är av en helt annan modell.
  • Konsumenter anser att de inte fått tillräcklig information om ångerrätten.
  • Kvitton och fakturor skickas ibland från ett annat företag än det som konsumenten har haft kontakt med, med företagsnamnet Hybrid Flex HB.

Dina rättigheter som konsument

Om du känner igen dig i något av de problem som beskrivs ovan finns det flera saker du kan göra som konsument.

  • Du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit den beställda varan, eller inom 14 dagar från det att du ingick ett avtal. Om du inte har fått rätt information om ångerrätten kan ångerrätten förlängas med ett år. Om du är osäker på vad du har tackat ja till kan du begära ut en ljudfil från företaget.
  • Om du har fått en faktura på något du över huvud taget inte har beställt ska du bestrida fakturan.
  • Om du anser att företaget har så kallade oskäliga avtalsvillkor, till exempel att villkoren är skrivna på ett oklart sätt, kan du anmäla det till Konsumentverket.

Så bestrider du en faktura

Anmäl oskäliga avtalsvillkor till Konsumentverket

Senaste nyheter