Frågor och klagomål om Vitality club

Aktuellt | Publicerad: 2018-12-20

Konsumentverket har den senaste tiden fått in många samtal och anmälningar mot Vitality club. Många berättar att problemen börjat när de nappat på ett erbjudande om gratis provpaket, eller erbjudanden om att köpa produkter till ett ovanligt lågt pris.

När konsumenten har tackat ja fastnar hen i ett abonnemang på kosttillskott i flera månader, som i slutändan kostar tusentals kronor. De drabbade konsumenterna menar att de inte har informerats om att köpet leder till ett abonnemang eller att de inte har beställt något över huvud taget.

Betala bara för sådant du beställt

Som konsument ska man tänka på att man bara är skyldig att ta emot och betala för det man beställt. Om det däremot saknas viktig information om att provpaketet leder till att du hamnar i ett abonnemang, är det inte säkert att du är skyldig att ta emot varan och betala för den.

Om du vill ångra köpet

Om du redan när du får ditt provpaket inser att du inte vill ha några produkter från företaget, har du rätt att ångra köpet. Du ska då meddela företaget inom 14 dagar från det att du fick paketet att du ångrar dig, gärna genom att mejla företaget eller skicka ett rekommenderat brev.

Om information saknas som gör att du inte kan utnyttja ångerrätten kan den förlängas med upp till ett år.

Bestrid fakturan och skicka tillbaka provpaketet

Bestrid därefter fakturan och även eventuella inkassokrav med motiveringen att du ångrar köpet.

Skicka tillbaka provpaketet till den adress som företaget har. Om du har fått fler varor än provpaketet, trots att du bara tackat ja till provpaketet, behöver du inte skicka tillbaka dem utan det räcker att skicka tillbaka provpaketet.

Du är inte skyldig att betala för frakt när du skickar tillbaka en vara du inte har beställt. Men du kan inte slänga varan, eftersom du har vårdplikt över den. Vårdplikt innebär att du är ansvarig för att ta hand om varan tills den är åter hos säljaren.

Om du fått det första ordinarie paketet

Det kan även vara så att du inte upptäcker abonnemanget förrän det första ordinarie paketet kommer, och du redan då förbrukat provpaketet. Då kan du istället meddela företaget att du inte anser dig ha fått någon information om att det skulle vara ett abonnemang utan endast beställt ett provpaket.

Bestrid sedan fakturan och även eventuella inkassokrav med motiveringen att du endast köpt ett provpaket och att det inte framgått att du köpt ett abonnemang.

Läs mer om hur du bestrider en felaktig faktura

Läs hur du tar dig ur en abonnemangsfälla på Konsument Europas webbplats

Senaste nyheter