Publicerad 2018-03-28 Ändrad 2018-03-29

Frågor och klagomål om Vitality club

Konsumentverket har den senaste tiden fått in många samtal och anmälningar mot Vitality club. Många berättar att problemen börjat när de nappat på ett erbjudande om gratis provpaket, eller erbjudanden om att köpa produkter till ett ovanligt lågt pris.

När konsumenten har tackat ja fastnar hen i ett abonnemang på kosttillskott i flera månader, som i slutändan kostar tusentals kronor. De drabbade konsumenterna menar att de inte har informerats om att köpet leder till ett abonnemang eller att de inte har beställt något över huvud taget.

Betala bara för sådant du beställt

Som konsument ska man tänka på att man bara är skyldig att ta emot och betala för det man beställt. Om det däremot saknas viktig information om att provpaketet leder till att du hamnar i ett abonnemang, är det inte säkert att du är skyldig att ta emot varan och betala för den.

Om du redan när du får ditt provpaket inser att du inte vill ha några produkter från företaget, har du rätt att ångra köpet. Du ska då meddela företaget inom 14 dagar från det att du fick paketet att du ångrar dig, gärna genom att mejla företaget eller skicka ett rekommenderat brev.

Därefter ska provpaketet skickas tillbaka till den adress som företaget har. Saknas information som gör att ångerrätten inte kan utnyttjas kan ångerrätten förlängas med upp till ett år. Bestrid därefter fakturan och även eventuella inkassokrav med motiveringen att du ångrar köpet.

Bestrid fakturor och inkassokrav

Det kan även vara så att du inte upptäcker abonnemanget förrän det första ordinarie paketet kommer, och du redan då förbrukat provpaketet. Då kan du istället meddela företaget att du inte anser dig ha fått någon information om att det skulle vara ett abonnemang utan endast beställt ett provpaket.

Bestrid sedan fakturan och även eventuella inkassokrav med motiveringen att du endast köpt ett provpaket och att det inte framgått att du köpt ett abonnemang.

Tipsa om sidan

Senaste nyheter