Adresstjänsts marknadsföring förbjuds

Aktuellt | Publicerad: 2016-09-09

Har du blivit lurad av företaget Adresstjänst Sveriges påståenden om kostnadsfri hjälp med adressändring? Nu har en domstol bestämt att företaget direkt måste sluta med sin nuvarande marknadsföring, annars riskerar de böter på sammanlagt tre miljoner kronor per vecka.

Hundratals konsumenter har känt sig lurade av Adresstjänsts Sverige ABs tomma löfte om smidig adressändring och flyttanmälan utan extra kostnader. Konsumentverket stämde företaget i augusti, och nu har en domstol bestämt att företagets marknadsföring strider mot lagen på flera punkter.

I sin marknadsföring påstår Adresstjänst bland annat att de adressändrar ”snabbt och enkelt” och att de bevakar ändringar i folkbokföringen – påståenden som de nu förbjuds fortsätta med. Företaget måste även sluta kräva konsumenter på betalning för tjänster som inte har beställts och de måste informera om att det inte går att få en gratis adressändring om man inte samtidigt köper en annan tjänst.

Anmäl till Konsumentverket om du är drabbad

Om Adresstjänst bryter mot något av förbuden riskerar de att få betala böter, så kallat vite, på sammanlagt tre miljoner kronor per vecka. Konsumentverket uppmanar därför konsumenter som får fakturor hemskickade från Adresstjänst utan att ha beställt något, att anmäla detta till myndigheten. Företaget är även känt som Adressenheten Sverige och Adressbolaget.

OBS! När du skickar in din anmälan till Konsumentverket är det viktigt att du bifogar en kopia på den faktura du fått från Adresstjänst.

Gör en anmälan om otillbörlig marknadsföring på Konsumentverkets webbplats

Läs hela domstolsbeslutet på Konsumentverkets webbplats

Senaste nyheter