Publicerad 2015-11-26 Ändrad 2016-02-08

Oro kring resor efter terrordåd

Vi får just nu frågor från konsumenter som känner oro för att genomföra bokade resor till destinationer som utsatts för terrordåd.

Generellt sett har du inte rätt att få pengarna tillbaka från din reseförsäkring på grund av oro. Men under vissa omständigheter kan du få ersättning från researrangören. Om UD utfärdar en avrådan och researrangören ställer in resan finns det möjlighet att du får tillbaka kostnaden. UD har inte utfärdat någon avrådan från resor till Paris till exempel.

Avbeställningsskydd

Ett avbeställningsskydd ger normalt sett inte någon ersättning för att du avbeställer en resa på grund av oro. Däremot kan reseförsäkringarnas avbeställningsskydd ge dig ersättning om du, en nära släkting eller dina medresenärer blir akut sjuka eller drabbas av ett olycksfall.

Läs mer om reseförsäkringar.

Se över villkoren

Om du inte har någon reseförsäkring eller avbeställningsskydd kan du ändå avbeställa din resa. Men då riskerar du att inte få några pengar tillbaka. Se då över reseföretagets villkor för den resa du bokat. Om du har bokat flyg och hotell separat måste du vända dig till båda företagen för att avbeställa de olika delarna.

Läs mer om att avbeställa en paketresa.

Läs mer om att avbeställa eller omboka en flygresa.

Läs mer om att avbeställa semesterboende utomlands.

Kontrollera UDs avrådan

Både resenärer och researrangörer har rätt att avboka en resa vid exempelvis katastrofer, krigshandlingar, generalstrejk eller andra stora händelser på resmålet som väsentligt påverkar resan. För att få svar på hur allvarligt läget är på resmålet ska Utrikesdepartementet (UD) rådfrågas.

Ersättningsresa

När UD avråder från resor till ett land eller område, kan du oftast få tillbaka kostnaden för en bokad paketresa till det landet eller området. De stora reseföretagen brukar följa UDs reseråd och ställa in resor till oroliga destinationer. Om arrangören ställer in en resa så måste de erbjuda en ersättningsresa om det är möjligt. Om du inte kan få någon ersättningsresa finns en möjlighet för dig som resenär att få pengarna tillbaka. Kontakta alltid reseföretaget direkt för att ta reda på vad som gäller för den resa du beställt.

Läs mer om UD:s avrådan för resor.

Läs mer om vilka destinationer UD avråder från resor till.

På Sweden Abroads webbplats kan du hitta information om olika länder och resmål.

Tilläggsförsäkring

Normalt gäller inte en reseförsäkring om UD avråder från resor till destinationen och du ändå väljer att resa dit. Det kan krävas tilläggsförsäkringar för att du ska ha ett skydd om du beslutar dig för att resa trots UDs avrådan. Det är viktigt att du kontrollerar vad som ingår i din reseförsäkring och vilka villkor som gäller för den resa du bokat.

Läs mer om reseförsäkringar på Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats.

Checklista för resor på Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats.