Företagsavtal som tecknats med privatperson

Aktuellt | Publicerad: 2015-08-26

Ibland får Telekområdgivarna samtal från konsumenter som berättar att de blivit kontaktade av teleoperatörer som använder aggressiva försäljningsmetoder och inte följer reglerna om ångerrätt. De flesta konsumenter som kontaktat Telekområdgivarna har F-skattesedel men är inte aktiva näringsidkare utan kanske äger mark eller skog.

Telekområdgivarna beskriver fall där pensionärer bundits upp i 36 månader utan möjlighet till ångerrätt. Detta trots att den som pratat med säljaren bestämt hävdar att man endast bett om information och inte ingått avtal, alternativt ingått avtal i egenskap av konsument.

De flesta av dessa personer som hört av sig till Telekområdgivarna har beskrivit att de har F-skattsedel men inte aktivt bedriver någon näringsverksamhet. De kan exempelvis äga mark eller skog.

- Den absoluta majoriteten av de som ringer oss har inte förstått att det är ett företagsabonnemang de har tecknat, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

På Telekområdgivarnas webbplats finns råd till konsumenter som drabbats av detta.

Telekområdgivarna uppmanar också att drabbade konsumenter anmäler det till Konsumentverket och till Post- och Telestyrelsen.

Konsumentverket rekommenderar också att man anmäler sitt telefonnummer till NIX-registret för att undvika oönskade säljsamtal. Numera går det att ”nixa” både fasta och mobila telefonnummer.

Om företagsavtal med privatperson på Telekområdgivarnas webbplats

Mer om telefonförsäljning