Säker adressändring hos Skatteverket

Aktuellt | Publicerad: 2016-08-29

Just nu är det många som ringer Hallå konsument om adressändringar. Det finns företag som tar betalt för tjänsten, trots att Skatteverket tar emot din flyttanmälan gratis.

Har du ingått ett avtal om adressändring via nätet och ångrar dig är huvudregeln att du har 14 dagars ångerrätt. Säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp innan du köper en vara eller tjänst. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna använda din ångerrätt. Om säljaren inte gett dig information om ångerrätten har du upp till 1 års ångerrätt.

Det här innebär ångerrätten för dig som konsument

Gratis att anmäla flytt

När du flyttar ska du anmäla din nya adress till Skatteverket. Att anmäla flytt kostar ingenting. När du har gjort flyttanmälan sprider Skatteverket automatiskt din nya adress till de flesta myndigheter och viktiga aktörer i samhället. Du behöver alltså inte meddela dessa själv att du har flyttat.

Gör flyttanmälan på Skatteverkets webbplats

Eftersändning av post

Eftersändning innebär att post adresserad till din gamla adress skickas vidare till din nya adress. Att enbart beställa eftersändning ändrar däremot inte din folkbokföringsadress, det är det bara Skatteverket som kan göra. Vill du eftersända din post kan du beställa det hos Adressändring mot en avgift. Posten eftersänds då under en viss period, vanligtvis ett år.

Flyttanmäl och eftersänd post på Adressändrings webbplats