Produktförsäkring

När du köper varor som en tv, mobiltelefon eller en dator föreslår ibland säljaren att du ska teckna en extra produktförsäkring. Genom att ta reda på vilket skydd du redan har kan du bedöma om du behöver produktförsäkringen eller inte.

När gäller en produktförsäkring?

Produktförsäkringen är en försäkring som gäller för en specifik produkt. Försäkringen gäller om det du köpt blir förstört eller skadat genom en "plötslig och oförutsedd händelse". Det kan exempelvis gälla mobiltelefon, tv, dator, kylskåp, klocka och smycken. Tänk på att det finns undantag i försäkringen och att den oftast inte gäller om du till exempel glömmer eller tappar bort din mobiltelefon någonstans.

Ditt skydd i konsumentköplagen

Även om du inte har produktförsäkring så har du rätt att reklamera en vara inom tre år om den är felaktig. Det gör du genom att kontakta säljaren och tala om att du inte är nöjd med varan. Du berättar också varför du inte är nöjd. Säljaren är då skyldig att rätta till felet.

Villkoren för en eventuell garanti

Ofta säljs tv, datorer och liknande varor med ett eller två års garanti. Men garantin gäller inte om säljaren kan bevisa att felet beror på en olyckshändelse eller att du har hanterat varan fel. Genom garantin har du rätt att reklamera varan om den är trasig. I första hand repareras varan och om det inte går får du en ny vara.

Skyddet i din hemförsäkring

Ta reda på om du redan har en tilläggsförsäkring i din hemförsäkring. En sådan tilläggsförsäkring kallas till exempel allriskförsäkring eller otursförsäkring.

Det som skiljer den extra produktförsäkringen från tilläggsförsäkringen i din hemförsäkring är ofta självrisken. Det vill säga den del av skadan du får betala själv om det händer något. Dessutom kan åldersavdraget vara olika. Åldersavdrag innebär att den ersättning du får ut minskar med åldern på det du försäkrar.

Du kan även ha ett så kallat elektronikskydd i hemförsäkringen som omfattar flera av dina elektronikprodukter, förutom de som är undantagna enligt villkoren.

Läs villkoren noga

Läs villkoren noga då försäkringarna ibland inte täcker förlust av produkten, det vill säga om du till exempel har tappat bort varan. Tillägget till din hemförsäkring gäller även för de flesta saker du har hemma, inte bara tv:n eller datorn.

Läs mer om produktförsäkringar på webbplatsen konsumenternas.se

Tipsa om sidan