Försäkringar för ditt boende

Alla behöver i grunden omfattas av en hemförsäkring. Hur du bor avgör sedan om du behöver ytterligare försäkringsskydd.

Bo i hyresrätt

Bor du i hyresrätt behöver du en hemförsäkring som skydd för din egendom vid till exempel brand eller inbrott. Om det inte redan ingår kan du komplettera hemförsäkringen med en så kallad Allrisk som ger skydd för andra plötsliga och oförutsedda skador på din egendom.

Men en hemförsäkring är också mycket viktig av andra anledningar, den innehåller

• reseskydd
  • ansvarsskydd
  • rättskydd och
  • överfallsskydd

Reparationer av lägenheten är hyresvärdens ansvar, så du behöver inte ha försäkringar som täcker det, men om du skulle råka orsaka en stor skada kan din hemförsäkring ge ersättning genom ansvarsskyddet om du får ett krav från hyresvärden.

Student, äldreboende och andra hand

Oavsett hur du bor behöver du en hemförsäkring. Även om du inte har så mycket värdefull egendom så är reseskyddet, ansvarsskyddet och rättsskyddet viktiga delar att ha. De som är skrivna på samma adress, och delar hushåll, kan omfattas av samma hemförsäkring. Men om du till exempel hyr i andra hand eller är inneboende behöver du oftast en egen.

Läs mer om hemförsäkring i olika boendesituationer på  webbplatsen konsumenternas.se

Bostadsrätt

Bor du i bostadsrätt är det viktigt att du har en särskild bostadsrättsförsäkring, annars riskerar du att själv få betala kostsamma reparationer. Du som har en bostadsrätt har ett större ansvar för din lägenhet än vad en hyresgäst har. Du ansvarar själv för det inre underhållet av lägenheten till exempel skötsel av väggar, golv, tak och fast inredning som köks- och badrumsinredning.

En bostadrättsförsäkring kan du ha som ett tillägg till hemförsäkringen, som en kombinerad hem- och bostadsrättsförsäkring, eller som en kollektiv försäkring genom din bostadsrättsförening.

Läs mer om bostadsrättsförsäkring på webbplatsen konsumenternas.se

Villa

Om du bor i villa köper du oftast en ”villahemförsäkring”, som är en kombinerad villa- och hemförsäkring. Men om du redan har en hemförsäkring till exempel via ditt fackförbund går det att köpa enbart en villaförsäkring.

Hela villan omfattas av försäkringen om skadan är till exempel en brand eller om ett träd faller ner på byggnaden. Vattenskador från rör och våtrum i villan ersätts, men normalt inte vattenskador genom taket eller grunden. Villaförsäkringen omfattar också skador på fast installerad köksinredning, värmepanna och rörledningar m.m. Den kan också omfatta andra byggnader på tomten, liksom träd, växter och staket.

Ansvarsskydd ingår som ger ett skydd om du som villaägare skulle bli skadeståndsskyldig gentemot till exempel en granne eller en hantverkare. Rättsskyddet kan täcka kostnader för juridiskt ombud om du som villaägare skulle hamna i tvist med någon.

Hos flera försäkringsbolag kan du köpa till olika tillägg som exempelvis kan ge högre ersättningsbelopp för äldre byggnadsdelar som skadats.

Läs mer om villahemförsäkringar på Konsumenternas webbplats

Fritidshus

En fritidshusförsäkring gäller för ditt fritidshus och ofta för de saker du förvarar i fritidshuset. Den omfattar bl.a. läckage, stöld, skadegörelse, brand, naturskador och skadedjur. Dessutom kan försäkringen ge ersättning för hyresbortfall efter en skada. Hos de flesta försäkringsbolag väljer du hur stort belopp du vill försäkra dina saker, lösöret för.

Läs mer om fritidshusförsäkring på Konsumenternas webbplats

Dolda fel

Du som ska sälja din villa eller fritidshus kan teckna en så kallad dolda fel-försäkring, genom din fastighetsmäklare. Försäkringen ger dig som säljare ett visst skydd mot köparens eventuella krav på grund av dolda fel, den har dock många undantag. Skyddet består primärt i att försäkringsbolaget åtar sig att träda in och svara i säljarens ställe, men det kan även ge ersättning till köparen för dolda fel.

Läs mer om dolda fel och försäkringar på Konsumenternas webbplats

Tipsa om sidan