Bengt och Bianca tar sig ur fällan

På nätet, och framförallt i sociala medier, är det vanligt med abonnemangsfällor. Abonnemangsfällor dyker också upp vid telefonförsäljning. En abonnemangsfälla består av ett lockande erbjudande och en – ofta väl dold – prenumeration.

Oftast är du inte medveten om att erbjudandet är kopplat till en löpande leverans av något. När du väl har fastnat i fällan dras pengar gång på gång från ditt konto. Du får fakturor på saker du inte beställt.

Här i filmerna möter du Bengt och Bianca som båda råkat fastna i en abonnemangsfälla. Det som först verkade som ett så bra erbjudande visade sig vara något helt annat.

frameborder='0' webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen>

 

frameborder='0' webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen>

Så här gör Bengt och Bianca för att ta sig ur fällan:

  • Eftersom de inte fick veta att erbjudandet om krämen och strumporna hörde ihop med en prenumeration, är de inte skyldiga att betala. Bengt och Bianca mejlar företaget och skriver att de inte beställt något. Det enda Bengt köpt är två par strumpor, inte något abonnemang på strumpor i två år. Bianca har bara gått med på att betala portot för att få en burk ansiktskräm gratis.

  • Både Bengt och Bianca har dessutom rätt att ångra sig i 14 dagar om strump- och krämföretagen är registrerade inom EU, Norge eller Island. Om de upptäcker fällan senare är de ändå inte skyldiga att betala för leveranser de inte beställt.

  • Varken Bengt eller Bianca behöver betala returfrakt för strumporna eller krämburkarna, eftersom de inte har beställt något abonnemang på strumpor eller kräm.

  • Så länge Bengt och Bianca bestrider felaktiga krav behöver de inte oroa sig för betalningsanmärkningar. Att bestrida betyder att de skriver till företaget och berättar att de inte beställt något abonnemang. Sedan gör de samma sak om det kommer ett krav från ett inkassoföretag och från Kronofogden.

  • Bianca kontaktar sin bank och berättar vad som hänt. Hon bör få hjälp av banken att stoppa dragningarna av pengarna från kontot. Hennes kortföretag eller banken kan ibland hjälpa till så hon även får pengarna tillbaka.

  • Bengt får istället fakturor för fler strumpor. Han vänder sig till företaget som skickat fakturorna och skriver varför han inte är skyldig att betala för mer än de första paren för fem kronor. Både Bengt och Bianca sparar sina mejl som de skickat till företagen för att kunna bevisa att de bestrider kraven.

Mer information om hur du tar dig ur abonnemangsfällor

Sök efter din kommunala konsumentvägledare

Tipsa om sidan