Abonnemangsfällor

På nätet och framför allt i sociala medier är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer eller abonnemang. Här finns information om vad du kan göra om du tackat ja till ett erbjudande och hamnat i en oönskad prenumeration.

Se filmerna och läs om hur Bengt och Bianca tar sig ur fällan

Det finns många olika vägar in i en abonnemangsfälla. Det kan till exempel vara ett erbjudande om att delta i en marknadsundersökning och därigenom få köpa en telefon till ett ovanligt lågt pris. Det kan också vara ett provpaket på hälsokost eller bantningspiller, där det verkar som att frakten är det enda du som konsument behöver betala.

Hur vet jag att jag har hamnat i en abonnemangsfälla?

Ofta är det svårt att förstå att ett erbjudande var förknippat med en prenumeration – många konsumenter upptäcker inget förrän det börjar komma fakturor med posten eller när konstiga dragningar plötsligt dyker upp på kontoutdraget. Det kan också vara svårt att känna igen vissa företagsnamn, vilket kan bero på att företaget är baserat i ett annat EU-land.

Om det i annonsen stod provpaket men istället står välkomstpaket när varan levereras, kan det tyda på att du har hamnat i en prenumeration. Detsamma gäller om du har beställt en produkt och sedan upptäcker att du blivit automatiskt bunden till ett medlemskap som inte har något med produkten att göra, som exempelvis ett antivirus-skydd till din dator.

Kostnadsfri rådgivning

Kontakta Hallå konsument, Konsument Europa eller konsumentvägledningen i din kommun om du tror att du har hamnat i en abonnemangsfälla och behöver rådgivning. Det är kostnadsfritt att få hjälp, oavsett vem du kontaktar.

Kontaktuppgifter till Hallå konsuments vägledning

Kontaktuppgifter till Konsument Europas vägledning

Du är INTE automatiskt betalningsskyldig 

Om det inte var tydligt för dig att erbjudandet du tackade ja till hörde ihop med en prenumeration är det inte säkert att du är bunden av prenumerationen. Bara för att ett företag påstår att du är skyldig att betala för något, betyder det inte att du är det. Det är alltid företaget som ska bevisa att det finns ett avtal och vilka villkor ni kommit överens om vid beställningen.

Har du fått något du inte har beställt, är du heller inte skyldig att betala kostnaden för att skicka tillbaka produkten.

Utnyttja din ångerrätt

När du ingår avtal på distans, exempelvis på nätet eller över telefon, har du normalt sett 14 dagars ångerrätt om du handlar från ett företag registrerat inom EU, Norge eller Island. Det betyder att du kan kontakta företaget inom två veckor från det att du fick varan eller köpte tjänsten och meddela att du ångrar dig. Gör det skriftligen, exempelvis per mejl, och spara en kopia. Om bolaget inte har gett dig rätt information om ångerrätten kan den förlängas i upp till ett år.

Om du har beställt något som är ätbart, som bantningspiller eller hälsopreparat, ska du undvika att öppna förpackningen om du vill kunna använda ångerrätten.

Läs mer om ångerrätten och hur du använder dig av den

Lyssna på vårt poddavsnitt om hur du ångrar abonnemang för telefoni, bredband eller tv

Bestrida en felaktig faktura

Om du anser att du inte är skyldig att betala för en prenumeration eller har rätt att få tillbaka pengarna ska du bestrida kravet. Det betyder att du kontaktar företaget och antingen

  • berättar att du inte kommer att betala och varför, eller
  • kräver att företaget betalar tillbaka pengar som redan har dragits.

Gör detta skriftligen, exempelvis per mejl, och spara en kopia.

Mall för att bestrida faktura

Läs mer om hur du bestrider en felaktig faktura

Rikta kravet mot din bank

Om du betalat med kort kan du ibland ställa krav mot din bank om du inte skulle få hjälp direkt av företaget. Det är viktigt att du först har försökt att lösa problemet själv genom att kontakta företaget. Tänk på att göra det skriftligen så att du kan bevisa vad du har gjort och vad du har skrivit.

När du sedan kontaktar banken är det även här viktigt att du gör det skriftligen. Förklara problemet tydligt och skicka med kopior på alla dokument som handlar om din kontakt med företaget (som orderbekräftelse och mejlkorrespondens). Berätta även för banken att du själv har försökt lösa problemet med företaget, men inte har lyckats.

Läs mer om kortreklamation

Inkasso och Kronofogden

Många konsumenter är oroliga för att få en betalningsanmärkning om de får en betalningspåminnelse eller ett brev från ett inkassobolag. Självklart är det viktigt att betala sina räkningar i tid om det gäller en räkning du är skyldig att betala. Om du däremot anser att ett krav är felaktigt kan du bestrida det och det innebär inte att du automatiskt får en betalningsanmärkning.

Det är viktigt att du bestrider kravet mot både företaget du har avtal med, eventuella inkassobolag och att du även svarar Kronofogden om företaget har ansökt om ett betalningsföreläggande. Det är först om du inte protesterar när du fått ett betalningsföreläggande från Kronofogden, som du riskerar att få en betalningsanmärkning.

Läs mer om betalningsanmärkningar

Anmäl till Konsumentverket om du blivit drabbad

Konsumentverket och Konsumentombudsmannen sätter extra stort fokus på företag som ägnar sig åt den här typen av marknadsföringsmetoder och avtalskonstruktioner. Därför är det bra om du som drabbad konsument anmäler företag som agerar felaktigt till Konsumentverket.

Konsumentverket samarbetar med konsumentskyddsmyndigheter över hela världen i nätverket ICPEN. Liknande informationskampanjer om abonnemangsfällor genomförs av flera konsumentmyndigheter globalt och är en del av ICPEN Fraud Prevention Month.

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

Läs mer om ICPEN:s arbete för konsumenter

Tipsa om sidan