När du pratar med en telefonförsäljare

Se till att du vet vilket företag som ringer till dig när du pratar med en telefonförsäljare. Och säg tydligt nej om du inte är intresserad.

Många konsumenter tycker det är svårt när de blir uppringda av en telefonförsäljare. Och många konsumenter hamnar också i avtal de inte vill ha. Se till att du inte drabbas.

Vem är det som ringer?

Se till att du vet vem det är som ringer till dig. Företaget måste enligt lag, informera om sitt namn och sin adress men det är många konsumenter som ändå inte förstår vilket företag de pratar med.

Vad vill företaget sälja?

Se till att du verkligen vet vad företaget vill sälja. Många konsumenter tror att de säger ja till att få information eller ett gratispaket skickat hem till sig. Men i stället fastnar de i dyra avtal. Det finns några saker det är viktigt att fråga om.

  • Vad vill företaget erbjuda dig?
  • Är det ett abonnemang?
  • Vad är den totala respektive löpande kostnaden för erbjudandet?
  • När kommer leveransen?
  • När och hur går avtalet att säga upp?
  • Vad är det för bindningstid?
  • Vad händer när bindningstiden gått ut, förlängs avtalet automatiskt?
  • Vilka kontaktuppgifter har företaget?

Kom ihåg att det egentligen bara finns två bra sätt att inte fastna i ett avtal. Säg tydligt nej till alla erbjudanden eller lägg på luren. Tacka aldrig ja till något om du inte förstår vad erbjudandet innebär.

Om du gör en beställning

Innan samtalet är slut är det vanligt att säljaren gör en inspelning där du bekräftar beställningen. Lyssna noga på vad säljaren säger då. Det förekommer att säljaren ger annan information då än tidigare under samtalet. Därför är det viktigt att du i inspelningen förklarar vad ni kommit överens om och att du och säljaren har samma uppfattning. Om du inte hör vad säljaren säger, be säljaren upprepa sig.

Företaget måste skicka en skriftlig bekräftelse på avtalets innehåll och villkor till dig. Dessutom ska du få skriftlig information om ångerrätten och kontaktuppgifter dit du kan vända dig.

När bekräftelsen kommer, i brev eller e-post, är det viktigt att du läser igenom innehållet så snart du kan. Då hinner du se saker i avtalet som du inte uppfattade under samtalet innan det är för sent.

Lyssna på vårt poddavsnitt om telefonförsäljning

Tipsa om sidan