Handla på nätet

Det kan vara smidigt att handla på nätet. Du kan få tillgång till ett större utbud av varor än det finns där du bor, du får varorna hemskickade och priset kan vara lägre än i butikerna. För att handla så säkert som möjligt är det några saker som du bör tänka på.

Checklista när du handlar på nätet

  • Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
  • Kolla upp företaget du ska handla hos. Kontrollera att det finns trovärdiga kontaktuppgifter till företaget och läs på internet om vad andra tycker om företaget.
  • Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.
  • Leta efter trustmarks på webbplatsen. Trustmarks är märkningar som talar om att handlaren förbinder sig att följa vissa regler, till exempel ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”.
  • Prova att få tag på företagets kundtjänst. Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.
  • Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?
  • Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten.
  • Läs företagets riktlinjer för hur de hanterar personuppgifter innan du lämnar ut dina uppgifter.
  • Läs på företagets betalningssida hur du kan betala. Tänk på att om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne betalningen vid sen leverans.
  • Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka inte heller kortnumret via e-post.
  • Om du väljer att betala med ett kreditkort eller handlar mot faktura får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då vända dig till kreditgivaren, det vill säga kortutgivaren (banken) eller bolaget du har fått fakturan från, med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.
  • Kontrollera om du har ångerrätt och i så fall hur lång den är, om det är en webbplats utanför EU. Inom EU har du alltid 14 dagar ångerrätt. Kontrollera också vilka kostnader som är förenade om du ångrar dig.
  • Läs om produkten du ska köpa går att använda i Sverige, och kontrollera att eventuell garanti gäller i Sverige. Skriv ut och spara informationen.
  • När du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att ingå avtal behöver du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.

Ångerrätt på internet

De rättigheter du har i vanlig butik gäller även på nätet. Du har alltid tre års reklamationsrätt. Det innebär att om det visar sig vara något fel på det du köpt så har du tre år på dig att få den lagad, få en ny eller få pengarna tillbaka. När du köper varor på internet inom Sverige eller övriga EU, Norge och Island har du dessutom som regel 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du har rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka inom denna period. Ångerfristen börjar när du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

Spara alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande så att du kan visa att du har köpt varan och när köpet gjordes. Om du skickar tillbaka ett paket kan du få ett kollinummer. Med hjälp av kollinumret kan du spåra paketet om det kommer bort.

Läs mer om ångerrätt och undantag från ångerrätten

Handla utanför EU

Handlar du från ett land utanför EU kan reglerna se annorlunda ut.

Att handla utanför EU på Konsument Europas webbplats

Betala ditt internetköp

Kolla upp olika betalningsalternativ innan du bestämmer dig.

Att betala ditt internetköp 

Köpa av privatperson

Om du köper något av en privatperson har du inte samma rättigheter som när du handlar av ett företag.

Att köpa av privatperson

Stäng

Tipsa om sidan