Mellan den 30 juni och 21 augusti har vi sommaröppettider. Under denna tid är telefonttjänsten öppen på vardagar klockan 9-15. Sök gärna efter din fråga här på webbplatsen.

Handla på nätet

Det kan vara smidigt att handla på nätet. Du kanske får tillgång till ett större utbud av varor än det finns där du bor, du får varorna hemskickade och priset kan vara lägre än i butikerna. För att handla så säkert som möjligt är det några saker som du bör tänka på innan du klickar hem dina köp.

Checklista när du handlar på nätet

  • När du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att ingå avtal behöver du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.
  • Kontrollera att företagets namn, adress, telefonnummer och e-post finns på webbplatsen.
  • Sök på företagsnamnet på internet och läs vad andra tycker om företaget.
  • Leta efter trustmarks på webbplatsen. Vissa e-handlare är anslutna till ett märkningssystem (trustmark) där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Till exempel ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”. Det finns många olika märkningar så kontrollera vad just den aktuella märkningen står för. Kontrollera också att företaget verkligen är anslutna.
  • Prova att få tag på företagets kundtjänst. Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.
  • Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?
  • Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten.
  • Läs företagets riktlinjer för hur de hanterar personuppgifter innan du lämnar ut dina uppgifter. Du måste oftast göra ett aktivt val om du inte vill ha framtida direktreklam.
  • Läs på företagets betalningssida hur du kan betala. Tänk på att om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne betalningen vid sen leverans.
  • Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka inte heller kortnumret via e-post.
  • Om du väljer att betala med ett kreditkort får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då även vända dig till kreditgivaren med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.
  • Kontrollera om du har ångerrätt och i så fall hur lång den är, om det är en webbplats utanför EU. Inom EU har du alltid 14 dagar ångerrätt. Kontrollera också vilka kostnader som är förenade om du ångrar dig.
  • Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
  • Läs om produkten du ska köpa går att använda i Sverige, och kontrollera att eventuell garanti gäller i Sverige. Skriv ut och spara informationen.

Ångerrätt på internet

När du köper varor på internet inom Sverige eller övriga EU, Norge och Island har du som regel 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du har rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka inom denna period. Ångerfristen börjar när du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

Spara alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande så att du kan visa att du har köpt varan och när köpet gjordes. Om du skickar tillbaka ett paket kan du få ett kollinummer. Med hjälp av kollinumret kan du spåra paketet om det kommer bort.

Läs mer om ångerrätt

Handla utanför EU

Handlar du från ett land utanför EU kan reglerna se annorlunda ut.

Att handla utanför EU på Konsument Europas webbplats

Stäng

Tipsa om sidan