Flygbolag i konkurs

Om flygbolaget har gått i konkurs kan det ofta vara svårt att få tillbaka dina pengar för biljetter eller ersättning för andra kostnader. Men du har större chans att få tillbaka pengar för biljetterna om du har köpt dem på kredit.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Innan du läser:

Om du har frågor om vad som gäller när ditt flyg ställts in ska du istället läsa mer på sidan om inställda flyg.

Till informationen om inställda flyg

Tänk på det här om flygbolaget går i konkurs

  • Om du betalat resan med ett kreditkort kan du eventuellt få tillbaka dina pengar av kreditgivaren.

  • Om du har köpt en paketresa och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig till paketresearrangören för att få hjälp.

  • Om du har ett krav på flygbolaget när det går i konkurs ska du vända dig till konkursförvaltaren.

Välj vad du vill läsa mer om

Ett kreditkort är ett kort där pengarna inte dras direkt. Du får istället en räkning efteråt på de köp du har gjort med kreditkortet. Om du har betalat flygbiljetten med ett kreditkort eller genom faktura kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank genom att använda din så kallade invändningsrätt. När du betalar på kredit skyddas du nämligen av konsumentkreditlagen. Lagen ger dig möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren, till exempel banken, som på säljaren, det vill säga flygbolaget. Kontakta i så fall banken och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Om du har betalat flygbiljetten med ett annat betalkort än ett kreditkort kan kortföretaget ha egna regler som ger dig rätt till ersättning. Vad som gäller beror på vad som står i kortföretagets villkor. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för just ditt kort.

Om du har köpt en paketresa och flygbolaget som arrangören anlitat går i konkurs ska du vända dig till researrangören för att få hjälp. Arrangören har ett ansvar att ordna en ersättningsresa åt dig. Om arrangören inte kan ordna en annan resa och du inte kommer iväg på resan har du rätt att få pengarna tillbaka för resan. Om du befinner dig på resmålet är arrangören skyldig att se till att du transporteras tillbaka till din avreseort.

Har paketresearrangören gått i konkurs kan du läsa mer om det här

Om du är fast på ditt resmål på grund av att flygbolaget gått i konkurs och du tvingas köpa en ny biljett för att ta dig hem, då kan du i efterhand söka ersättning från flygbolagets konkursförvaltare. Du kan också kräva ersättning för extra kostnader så som boende eller transport i väntan på ditt nya flyg. Läs mer under rubriken "Rikta krav mot konkursboet."

Om du inte har möjlighet att ta dig hem på egen hand när flygbolaget har gått i konkurs kan du vända dig till Sveriges ambassad i det land du befinner dig i.

Hemförsäkringens reseskydd gäller normalt inte när ett flygbolag går i konkurs, inte heller andra renodlade reseförsäkringar. Det finns försäkringar som kan skydda dig mot flygbolagskonkurser. Om du har tecknat en försäkring mot flygbolagskonkurs, vänd dig till det ställe där du tecknade försäkringen.

Läs mer om försäkringar på Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats

Om flygbolaget har gått i konkurs finns det möjlighet att ställa krav på ersättning till flygbolagets konkursförvaltare. Kontakta konkursförvaltaren skriftligen och förklara tydligt vad du kräver för ersättning.

Ett konkursbo har ofta andra skulder som prioriteras högre än skulden till dig som konsument, vilket gör det svårt att få tillbaka pengar från konkursboet.

Fick du svar på din fråga?

Källa: Konsument EuropaKonsumentverket

Granskad: 2 februari 2022

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.