Avtalet för paketresan

Ditt avtal med researrangören bestämmer vad ni har kommit överens om. Se till att du vet vad det innehåller. Det kan vara viktigt att veta om det blir problem på resan.

När är avtalet bindande?

Du kan bli bunden av både skriftliga och muntliga avtal. Tänk på att alltid läsa arrangörens avtalsvillkor innan du köper resan. Som regel är avtalet mellan dig och arrangören bindande när arrangören har bekräftat din beställning skriftligen och du har betalat en del av resans pris. Du kan också bli bunden redan när du tar emot din skriftliga bekräftelse från arrangören. I de fall då arrangören inte har angett villkor om när avtalet blir bindande kan du bli bunden av muntliga överenskommelser, arrangören måste då kunna styrka detta.

Avtalets innehåll

Avtalsvillkoren ska alltid vara skriftliga. Avtalet ska alltid innehålla vissa villkor och viss information.

• Priset för resan.
  • Kostnader som kan tillkomma.
  • Betalningsvillkor.
  • Inom vilken tid du kan reklamera resan.
  • Information om hur du kommer i kontakt med arrangören under resan.

Vad avtalet ska innehålla mer beror på resans innehåll. Men om det krävs av resan ska avtalet innehålla villkor om

• Resmål.
  • Resplan.
  • Transporter inom resan.
  • Boende.
  • Turisttjänster, till exempel olika evenemang som ingår i resan
  • Försäkringar.
  • Saker som du har kommit överens med arrangören om.

Resebyråns roll

Det är alltid arrangören av resan som har ansvaret för resan. Det är alltid till arrangören du ska vända dig med dina klagomål, krav och liknande. Om du köper din paketresa hos en resebyrå så är resebyrån ofta bara återförsäljare av resan. Resebyrån är då inte arrangör. Men vissa resebyråer säljer även egna paketresor och då är resebyrån även arrangör. Se till att du vet vem som arrangerar resan så att du kan vända dig till rätt ställe.

Oskäliga avtalsvillkor

Om ett avtal innehåller villkor som är sämre för dig än vad paketreselagen kräver är inte avtalet giltigt.

Tipsa om sidan